BANTUAN SEGERA UNTUK KOMPLEKS IMAM AL SYAFIE'

Memandangkan Dato' Seri Anwar, Dato' Seri Haji Hadi
& Dato' Seri Wan Azizah akan datang ke Jerantut pada Bulan Feb.2010 ini maka PAS Kawasan Jerantut amat berterima kasih dan menghargai sebarang sumbangan sebagai persiapan menyambut kedatangan 3 pemimpin tersebut. Sila baca di bawah...


KATA-KATA ALUAN YDP PAS JERANTUT
(lihat gambar-gambar di bawah)


DR. HAMZAH JAAFFAR

Saya bagi pihak PAS Kawasan Jerantut dengan ini mohon rayuan daripada muslimin dan muslimat agar dapat kiranya meng'infaq' kepada PAS KAWASAN JERANTUT sekadar yang termampu untuk tujuan menyempurnakan pembinaan Kompleks Imam Al Syafie' (KIAS) khususnya sebagai persediaan Program Konvensyen Peneroka Felda Peringkat Kebangsaan yang akan diadakan pada 20.2.2010 dan Program Lawatan Presiden & Pimpinan PAS Pusat Ke Negeri Pahang pada 27.2.2010 nanti. Sempena 2 program besar itu maka KIAS akan menyambut 3 tokoh politik negara iaitu DS Anwar Ibrahim, DS Haji Abdul Hadi Awang dan Dato' Seri Wan Azizah.

Justeru itu, saya mendoakan agar Allah swt panjangkan umur penderma dalam ketaatan dan murahkan serta limpahkan rezekinya. Amin.

Akaun Bank Islam  06055010000818 atas nama PAS KAWASAN JERANTUT.

Email Dr. Hamzah Jaaffar :
alamhajar@yahoo.com.my

Blog Dr. Hamzah Jaaffar : http://
aksidakwah.blogspot.com



SELAMAT DATANG KE JERANTUT





KUNJUNGAN DATO' SERI ANWAR IBRAHIM, DATO' SERI HAJI ABDUL HADI AWANG & DATO' SERI WAN AZIZAH KE JERANTUT

Insya Allah, Kompleks Imam Al Syafie' (KIAS) yang terletak lebih kurang 6 km dari bandar Jerantut, akan menerima kedatangan 3 pemimpin besar dalam politik Malaysia sepanjang Bulan Febuari 2010 ini. Kedatangan 3 pemimpin ini adalah untuk 2 tujuan yang berlainan.

Dato' Seri Anwar Ibrahim akan datang ke Jerantut pada 20 Febuari 2010 untuk menyampaikan ceramahnya sempena Konvensyen Peneroka Kebangsaan yang akan diadakan di Kompleks Imam Al Syafie' (KIAS), Temin, Jerantut. Konvensyen ini dianjurkan oleh PKR dan dijangka akan dihadiri lebih kurang 1500 peneroka seluruh negara. Ianya akan dirasmikan oleh Dato' Seri Wan Azizah, Presiden PKR.

Saudara Mazlan Aliman, Presiden ANAK (Generasi Kedua Peneroka FELDA) / AJK PAS Pusat turut diundang untuk menyampaikan pembentangan kertas kerjanya dalam konvensyen tersebut.





Di sebelah malamnya pula, Dato' Seri Anwar Ibrahim akan menyampaikan ceramahnya bersama Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, Naib Presiden PAS bersama beberapa orang pimpinan PR yang lain.

Manakala pada 27 Febuari 2010 pula, KIAS akan dikunjungi oleh Presiden dan beberapa pimpinan PAS Pusat dalam program lawatan kerja Presiden ke Negeri Pahang.




KEPERLUAN BANTUAN SEGERA UNTUK PERSIAPAN KONVENSYEN

KOMPLEKS IMAM AL SYAFIE' (KIAS) adalah sebuah pusat tarbiyah dan aktiviti PAS Jerantut. Pada dasarnya KIAS telah siap dibina dengan kos sebanyak lebih kurang RM600,000.00 dan mempunyai kemudahan seperti berikut :


Pemandangan KIAS dari arah jalan Jerantut-Temerloh




Di sinilah tempat yang akan didirikan canopy yang memerlukan

kipas air/berwap demi keselesaan peserta konvensyen.

1. Dewan Besar 100 x 60 kaki




Dewan besar bahagian tengah




Dewan besar bahagian tepi sebelah kanan

2. Pejabat Pentadbiran




Pejabat pentadbiran di hujung dewan seminar


3. Bilik Mesyuarat



4. Pejabat Dewan Pemuda

5. Pejabat Dewan Muslimat

6. Bilik VIP




Bilik gerakan, Pej. Dewan Muslimat, Pej. Dewan Pemuda dan Bilik VIP
7. Dewan Seminar.




Dewan seminar di tingkat atas, sejajar dengan pejabat pentadbiran
8. Kedai Muslimat


9. Tempat Memasak


Semua bilik dan dewan di atas dilengkapi dengan hawa dingin kecuali bilik masak. KIAS juga menyediakan 11 bilik air untuk kemudahan ketika mengadakan program.

Alhamdulillah, sejak Tahun 2007, KIAS telah digunakan sepenuhnya dengan mengadakan program tetap setiap minggu pada Hari Isnin dari jam 6 petang - 9 malam. Program dipenuhi dengan kuliah pada jam 6 petang, berbuka puasa berjamaah, zikir munajat, tazkirah, taujihat dan solat hajat dan diakhiri dengan Solat Isya'.




Suasana setiap Hari Isnin. Jamaah sedang bersedia berbuka puasa.


Perkarangan KIAS dipenuhi kereta setiap Isnin bermula jam 6 petang - 9 malam


Selain daripada itu, KIAS menjadi tumpuan mengadakan program-program yang besar yang mana bukan sahaja digunakan oleh PAS Jerantut selaku pemiliknya bahkan ianya turut dimanfaatkan oleh PAS Pahang apabila mengadakan program yang melibatkan peserta yang ramai. KIAS sehingga kini mampu menampung seramai lebih kurang 800 orang peserta dalam satu masa.


Pimpinan PAS Pahang bergambar kenangan bersama Presiden

semasa Konvensyen Tarbiyah 2009


Sebahagian peserta Konvensyen Tarbiyah



Ijtimak Pilihanraya Ogos 2008 dirasmikan oleh Dato' Husam


Sebahagian peserta Ijtimak Pilihanraya


Namun pada 20 Febuari 2010 ini, KIAS akan menerima tetamu dari seluruh negara seramai lebih kurang 1500 orang. Jumlah ini memaksa PAS Jerantut menyediakan canopy di luar bangunan KIAS bagi menampung peserta yang pastinya akan melimpah keluar. Keadaan ini tentu tidak selesa kerana peserta akan berada dalam suasana yang agak panas.


Pemandangan dari arah depan pintu masuk KIAS ke arah jalanraya


Justeru itu, PAS Jerantut mengharapkan bantuan kewangan untuk membeli Kipas Air/Berwap yang akan dapat memberi keselesaan kepada peserta konvensyen.
Dalam masa yang sama, PAS Jerantut terpaksa mencari sumber kewangan bagi meng'upgrade'kan PA System serta memasang tiles/mozek di bahagian tepi bangunan.


Kawasan tepi sebelah kanan KIAS ini akan di 'tiles/mozek'kan untuk lebih bersih.

Keseluruhan dana yang diperlukan ialah lebih kurang RM35,000 dan dirumuskan seperti berikut :

1. 15 kipas air/berwap (anggaran RM1500 setiap satu) - RM22500.00

2. Simen dan tiles bahagian tepi bangunan - RM 7500.00

3. 'Upgrade' PA System - RM 5000.00

Akhirnya kami menyeru dan merayu agar dapat kiranya muslimin dan muslimat menghulurkan infaq kepada PAS KAWASAN JERANTUT bagi tujuan tersebut di atas. Infaq boleh disalurkan terus ke dalam Akaun Bank Islam No. Akaun 06055010000818 atas nama PAS KAWASAN JERANTUT.

Seandainya ...

.... terdapat seramai 700 orang menyumbang sebanyak RM50 seorang maka KIAS akan dapat menyediakan suasana yang agak selesa untuk peserta konvensyen.

.... terdapat lebihan sumbangan maka PAS Kawasan Jerantut akan gunakan lebihan sumbangan itu untuk melengkapkan pembangunan tambahan KIAS atau untuk aktiviti amal kebajikan.

Sesungguhnya, peneroka felda adalah penyelamat kepada nyawa UMNO/BN. Sebenarnya peneroka felda perlu disedarkan bahawa hidup mereka lebih sejahtera dan selesa jika berada di bawah Pakatan Rakyat. Semuga konvensyen ini dapat menyedarkan mereka sekaligus memecahkan kebuntuan PR.

Sebarang pertanyaan, sila hubungi YDP PAS Kawasan Jerantut merangkap Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang, Sdr. Dr. Hamzah Jaaffar HP 019-3802737.

Sekian terima kasih.

    1 ulasan:

  1. nak berbakti pada rakyat.. tapi kenapa kena minta duit rakyat? macam beli barang pulak ye.. nak datang, datang je la.. tak payah pakai duit tak boleh ke? baru la ikhlas..

    ~anak jati jerantut~

  2. Catat Ulasan