BERSATU DAN PERKEMASKAN PEMUAFAKATAN PAKATAN RAKYAT

Pada 20.3.2010 Dewan Muslimat PAS Kawasan Jerantut telah selamat mengadakan mesyuarat agungnya bertempat di Kompleks Imam Al Syafie’ (KIAS). Mesyuarat telah dirasmikan oleh Dr. Hamzah Jaaffar, Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang merangkap YDP PAS Kawasan Jerantut. Turut hadir ialah Ustaz Taufik, Ketua Penerangan PAS Kawasan, Abang Yusof, Pengarah DUN Tahan dan Sdr. Yunus selaku Pengarah DUN Damak.

Dalam ucapan perasmian, Dr. Hamzah telah menekankan beberapa perkara yang dapat disimpulkan sebagai ucapan yang dilontarkan untuk mengukuhkan jamaah dan pesiapan menghadapi pilihanraya.Dari sudut pengukuhan jamaah, beliau banyak menekankan mengenai ukhuwah dan keikhlasan dalam berjamaah. Perasaan kasih sayang perlu dibina, jangan sampai hati berpecah di kalangan anggota jamaah terutama antara organ yang ada dalam parti seperti Dewan Muslimat, Nisa’ Dewan Pemuda, Dewan Urusan Ulamak dan PAS Kawasan sendiri manakala keikhlasan pula akan melahirkan petugas yang bertugas sepanjang masa tanpa mengira mereka ada jawatan ataupun tidak.


Sebagai persiapan menghadapi pilihanraya, beliau banyak menekankan agar semua muslimat menghayati kerjasama PAS dalam Pakatan Rakyat yang telah diputuskan oleh pimpinan parti dan diperkukuhkan pula dalam muktamar PAS tempohari. Beliau mengajak muslimat supaya mempertonton akhlak yang terbaik bila berurusan dengan rakan dalam PR khususnya kerjasama ketika mengadakan program-program yang melibatkan rakan PR.

Beliau membawa contoh bagaimana PKR telah mengadakan Konvensyen Peneroka Kebangsaan di KIAS tempohari dengan belanja yang besar sedangnya kesannya akan pulang kepada PAS kerana kerusi di FELDA kebanyakannya ditandingi oleh PAS.

Beliau juga mengingatkan Muslimat bahawa kemungkinan berlaku rombakan kerusi khususnya di Jerantut dalam PRU13 nanti. Justeru itu, semua anggota parti hendaklah akur dengan keputusan pimpinan PAS nanti.
Dalam pada itu, Dr. Hamzah juga telah menyampaikan sijil penghargaan kepada bekas Ketua Muslimat sessi 2005-2007 yang terkenal dengan panggilan Kak Ha.
(Kak Ha sedang menerima sijil penghargaan dan cenderahati sebagai menghargai jasanya yang pernah mengetuai Dewan Muslimat PAS Jerantut)

Insya Allah, pada 28.3.2010 nanti, Dewan Pemuda PAS akan mengadakan mensyuarat agungnya di KIAS.

    0 ulasan:

    Catat Ulasan